تقویت اراده یا کنترل خویشتن و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی
راهکارهای تقویت اراده و کنترل خویشتن
15-03-1400
بهترین روش برای پایان دادن به رابطه وب سایت علیرضا صدیق منش روانشناس
بهترین روش برای پایان دادن به رابطه
15-04-1400

روشهای مفید برای عبور از شکست عاطفی

روشهای مفید برای عبور از شکست عاطفی.علیرضا صدیق منش،روانشناس مثبت

روشهای مفید برای عبور از شکست عاطفی.علیرضا صدیق منش،روانشناس مثبت

برای راحت و روان خواندن مطالب و پرهیز از بیان کلمات تخصصی و سنگین، این مطلب که در مورد روشهای مفید برای عبور از شکست عاطفی است، بصورت تحت اللفظی ترجمه و در اختیار علاقمندان قرار داده شده است. امیدوارم که مورد توجه و استفاده خوانندگان قرار گیرد.

 

روشهای مفید برای عبور از شکست عاطفی

همه ما در یک نقطه از زندگی خود تجربه شکست عاطفی را داشتیم آن روزهای افتضاح پس نابودی یک رابطه، زمانی که تنها کاری که می خواهید انجام دهید این است که در رختخواب بخوابید و پتو را روی سر خود بکشید.

ممکن است اوضاع خیلی بدتر از این ها هم باشد. شاید شما به غرق شدن غم و اندوه خود با غذا یا نوشیدنی متوسل شوید. یا، شاید شما نتوانید سرزنش خود را برای همه چیزهای اشتباه متوقف کنید.

 احتمالاً از خود می پرسید که آیا راهی بهتر برای عبور از روزهای سخت جدایی وجود دارد؟

 

برای کمک به شما در پشت سر گذاشتن شکست عاطفی و حرکت به جلو، لیستی از  کارهایی را که اکنون می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید و به ترمیم قلب شکسته شما کمک کند، آماده کرده ایم.

 

 بنابراین،فرصت را بیشتر از این هدر ندهید و در حال حاضر برای بهتر شدن گام بردارید.

 

بعد از شکست عاطفی، احساسات خود را تصدیق کنید

 

پس از شکست عاطفی اگرچه طبیعی است که بخواهید احساس بهتری داشته باشید، اما نباید غم و ناراحتی را انکار کنید.

 بخشی از روند بهبودی، تأیید احساس شما و اجازه دادن به خود برای غصه خوردن است. این فرایند به ویژه در صورت رابطه طولانی  داشتن بسیار مهم است.

حتی اگر رابطه شما پر از مسائل و مشکلات باشد، بازهم طبیعی است احساس کنید بخشی از شما گم شده است.

همچنین مهم است که به خود فرصت و زمان گریه بدهید. باور کنید یا نکنید، گریه باعث ترشحاتی می شود که در واقع روحیه شما را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند تا در طولانی مدت احساس بهتری داشته باشید.

 

شما باید چند روز یا شاید حتی یک هفته به خودتان اجازه دهید تا آنچه را که اتفاق افتاده پردازش کند، اما بعد از آن وقت آن است که خودتان را جمع  و جور کنید و به زندگی ادامه دهید.

این بدان معنا نیست که این غم و اندوه شما را اصلا غافلگیر نکند، اما روزها و شب ها پشت سر هم گریه  برای روند بهبودی نتیجه ای نخواهد داشت.

 

پس اگر متوجه شدید که نمی توانید گریه را متوقف کنید یا بدون دلیل گریه می کنید، باید با مشاور خود صحبت کنید. گاهی اوقات یک شکست آسیب زا می تواند باعث افسردگی در برخی از افراد شود.

 

 هرآنچه که باعث یادآوری رابطه می شود حذف کنید.

 

پس از شکست عاطفی، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید پاکسازی خانه یا آپارتمان از تمام یادآوری های قبلی شما است.

به هر حال، اگر هنوز تصویر دونفره خود را جلوی چشم دارید یا اگر از هدیه و وسایلی که باعث تجدید خاطر می شود استفاد می کنید وقت بگذارید و آنها را از خانه خود حذف کنید.

البته این بدان معنا نیست که شما باید وسایل آنها را بسوزانید، هر آنچه را که به شما داده اند بفروشید یا این وسایل را جعبه کنید. در صورت تمایل هرچه متعلق به او است را پس دهید یا آنها را به امور خیریه اهدا کنید، انتخاب باشماست.

 

باید شخصی که از او جدا شدید را از حساب های شبکه های اجتماعی خود حذف کنید. یادتان باشد همه چیز وسایل فیزیکی نیست، داشتن صفحه اینستاگرام آن شخص و هرگونه ارتباطی حال شما را مجدد به هم می ریزد.

 

حتی اگر در این مورد کنجکاو باشید، دریافت مداوم یادآوری ها از طریق عکس و پست شما را در گذشته گیر می اندازد.

 همچنین اگر یار و همدم سابق خود را با یک شریک جدید ببینید، ممکن است دردناک هم باشد.

 

انجام این کار به سختی ممکن است، در اسرع وقت او را آنفالو کنید. حتی ممکن است بخواهید اکانت او را مسدود کنید، جلوی دیدن پست های آن را بگیرید. هرچه ارتباط شما با یکدیگر کمتر باشد، ادامه کار راحت تر خواهد بود.

 

روشهای مفید برای عبور از شکست عاطفی.علیرضا صدیق منش،روانشناس مثبت

 

 

راه های بستن ارتباط پس از شکست عاطفی را پیدا کنید.

 

بعضی اوقات قطع ارتباط برای کمک به شما در ادامه کار کافی نیست. گاهی اوقات، حتی با دوستان مشترک ک کافه نروید.

به عبارت دیگر، نوشیدن قهوه با  دوستان مشترک برای گفتگو یا درد و دل و دور هم جمع شدن حتی به بهانه یافتن راه های بستن ارتباط باز هم مناسب نیست. در واقع، این فقط شما را دوباره به گذشته خود متصل می کند، اما به روشی واقعا ناسالم.

در عوض، شما باید راه های دیگری برای بیان احساس و ناراحتی پیدا کنید. یک راه حل ممکن این است که به  یار سابق خود و فردی که باهاش کات کردید نامه بنویسید و تمام مواردی را که فرصتی برای گفتن پیدا نکرده اید بیان کند.

 فقط آنرا پست نکنید یا برای آن ارسال نکنید. مثلا شروع کنید به نوشتن با موبایل ولی دکمه ارسال رو فشار ندید.

 

 این فرایند برون ریزی احساسات شماست، که به شما کمک می کند رابطه را خاتمه دهید، نه اینکه آن را  بفرستید و امیدوار باشید که او آن را بخواند.

 

به علاوه ، اگر در نهایت نامه احساسی ارسال کنید، ممکن است بعداً پشیمان شوید. این احتمال نیز وجود دارد که شما وقت زیادی را صرف این سوال کنید که آیا آن پیام یا نامه را خواند؟

 

 نظرش درباره این نامه چیه؟ و آیا می خواهد جواب دهد؟

 

نامه را بیشتر برای خود بنویسید. و اگر احساس می کنید باید آن را با کسی در میان بگذارید، به یک دوست معتمد یا مشاورتان اجازه دهید آن را بخواند.

 

 

لیستی از اشتباهات سابق خود تهیه کنید.  

 

بعد از شکست عاطفی، بارها و بارها مردم به همه چیزهایی که در مورد همسر سابق خود از دست می دهند، می پردازند.

 آنها به جای اینکه او را همانطور که واقعاً بوده به یاد بیاورند، فقط خصوصیات خوب را می بینند، چیزهایی که واقعاً از دست خواهند داد.

 

 اما انجام این کار می تواند برای بهبودی شما نتیجه عکس داشته باشد. پس  اگر می خواهید بهتر شوید، باید به خود یادآوری کنید که چرا شما اصلا تفاهم نداشتید و مشکلات واقع بینانه چه مواردی بود؟

 

کمی وقت بگذارید و تمام مواردی را که در مورد یار سابق شما را آزار می دهد، یادداشت کنید. چیزهای بزرگ و کوچک را در آن بگنجانید.

 

 به عنوان مثال ، اگر همسر سابق شما با خیانت دست و پنجه نرم می کرد، یا علاقه ای به صحبت در مورد آینده نداشت، این موارد را به خود یادآوری کنید و اینکه چرا هرگز به هیچ وجه تلاشی برای حل آن نکرد.

 

مراقب سبک زندگیتان باشید.

 

نکتهه مهم برای داشتن احساس بهتر پس از شکست عاطفی، مراقبت از خود است. به عبارت دیگر، مطمئن شوید که درست غذا می خورید، به طور منظم ورزش می کنید، به طور مداوم دوش می گیرید و به مقدار کافی می خوابید.

 

فقط کافی است هرگونه تغییر اساسی در ظاهر خود ایجاد کنید. مانند اینکه موهایتان را رنگ جدید کنید یا  آنها را  کوتاه کنید.

همچنین می توانید روش های دیگری برای مراقبت از خود مانند گذراندن کلاس یوگا، پیاده روی یا تجربه ذهن آگاهی را امتحان کنید. اگر کمی به خودتان بپردازید می تواند باعث تقویت خلق و خو شود، مانند اینکه خود را سرگرم یک کتاب خوب  یا سریال  کنید و از رستوران مورد علاقه خود غذا سفارش بدید.

حتی می توانید با یک لباس جدید، یک کفش جدید حس و حال خوب بگیرید. به چیزهایی فکر کنید که برای شما شادی آورند و سعی کنید آنها را در زندگی خود بگنجانید.

 

آموزش رایگان و غیر حضوری خودشناسی علیرضا صدیق منش

 

پس از شکست عاطفی با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید.

 

برای برقراری ارتباط با افراد دیگر هدف گذاری کنید. وقت بگذارید و با خانواده و دوستان تماس بگیرید. هرگز قدرت خندیدن و انجام سرگرمی را با افرادی که شما را دوست دارند و از شما حمایت می کنند دست کم نگیرید.

 

 این روش نه تنها یک روش عالی برای بهبود است بلکه به شما کمک می کند ذهن خود را از یار سابق خود دور نگه دارید.

 

به همین ترتیب، صحبت با افراد حامی در مورد جدایی می تواند تا حدودی تاثیر گذار باشد. بنابراین، در حالت ایده آل شما یک دوست یا عضو خانواده دارید که می توانید با او صحبت کنید.

 

 اگر این کار را نکردید، پس به جای آن صحبت با یک مشاور را در نظر بگیرید. هدف این است که صحبت در مورد احساسات خود در مورد جدایی به شما کمک می کند تا احساسات خود را پردازش کرده و با آنچه اتفاق افتاده کنار بیایید.

 

یک ماجراجویی انفرادی را برنامه ریزی کنید.

 

پس از گذراندن وقت به عنوان یک زن و شوهر، یا بودن در رابطه عاطفی، تحمل تنهایی بسیار دشوار است.

 در ابتدا انجام کاری به صورت انفرادی  کمی دلهره آور به نظر می رسد، همچنین ممکن است بسیار آزار دهنده باشد.

 

نکته اصلی این است که شما به تنها بودن با خود عادت می کنید. با برنامه های ساده مثل دیدن فیلم یا پیاده روی شروع کنید.

این فرصت  برای جبران وقت از دست رفته است. همیشه یک کارهایی هست که ما هیچ وقت فرصت انجامش رو نداشتیم. سراغ آنها بروید تجربه اتومبیل رانی، هیجان پرواز یا ورزش های گروهی.

 

پذیرفتن این که شکست عاطفی داشته اید و رابطه تمام شده است.

 

اگرچه امید داشتن برای پیوستن به رابطه قبل خود وسوسه انگیز است، اما در اکثر موارد، احتمال وقوع آن بسیار ناچیز است.

 

 در نتیجه، شما باید بپذیرید که رابطه به پایان رسیده و وقت آن است که ادامه دهید. اگر قبول نکنید که همه چیز به پایان رسیده است، در یک فضای بلاتکلیفی می مانید و این به پیشرف شما کمک نمی کند.

 

به همین ترتیب، وقت زیادی را برای تجزیه و تحلیل آنچه که گذشته از دست می دهید.

 اگرچه ایده خوبی است که از اشتباهات خود درس بگیرید، اما مدام فکر کردن در مورد آنچه می توانستید انجام دهید یا باید انجام می دادید، دردی را دوا نمی کند.

 در عوض، آنچه می توانید از رابطه یاد بگیرید، اما به حرکت خود ادامه دهید. هر قدم را که جلو بردارید، به بهبود و ادامه کار نزدیکتر هستید.

 

تشخیص دهید که اکنون ماموریت شما پذیرفتن پایان رابطه است. هرچند با خود مهربان باشید.

بهبودی پس از شکست عاطفی سریع نیست. مدتی طول می کشد تا قلب شما از پس واقعیت اوضاع برآید.

 

 

حتما ببینید: ویدئو های من با موضوع فرزند پروری

 

 

مهم این است که گذشته را پشت سر بگذارید و روبه جلو حرکت کنید. اینکه دقیقاً چگونه این کار را انجام دهید کاملاً به خود شما بستگی دارد. نکته اصلی این است که شما تلاش کنید و یک سبک زندگی منظم و مفید را ایجاد کنید.

 

این بدان معنا نیست که شما هر روز  باد سرحال و خوب باشید، اما آگاهانه برای انتخاب گزینه های سالم در زندگی خود تصمیم بگیرید، به زودی احساس بهتری خواهید داشت و قلب شکسته شما اصلاح می شود.

 

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و بتونیم در کنار هم رشد کنیم و یادگیری های جدید داشته باشیم.

 

من علیرضا صدیق منش روانشناس مثبت، به عنوان عضو کوچکی در جامعه روانشناسی در خانه توانمندسازی صدیق منش با ترجمه این متن و انتشار مطالب مختلف در کنارتون هستیم تا زندگی بهتری تجربه کنید.

 

لینک این مطلب رو برای دوستات بفرست تا کنار هم یادبگیریم و کمک حال هم باشیم.

 

منبع:

 

https://www.verywellmind.com/8-ways-to-feel-better-after-a-breakup-5089116

علیرضا صدیق منش
علیرضا صدیق منش
خانه توانمندسازی صدیق منش ، بنیان گذار علیرضا صدیق منش ، روانشناس مثبت نگر ، توانمندسازی فردی ، رابطه عاطفی ، والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *