علیرضا صدیق منش، روانشناس و مشاور
دومین سمینار رشد کودک در انجمن ناییری برگزار شد.
22-03-1395
به کارنامه بچه های چه واکنشی نشان بدهیم؟
به کارنامه بچه های چه واکنشی نشان بدهیم؟
25-03-1395

نشانه های گرمازدگی در کودک را بشناسیم

برای این که نشانه های گرمازدگی در کودک را بشناسیم باید در نظر داشته باشیم که كودكان كمتر از دو سال و افراد مسن در برابر گرماي هوا و كاهش آب و املاح بدن مقاومت كمتري دارند و در فصل تابستان بايد آب و املاح بدن آنان تامين شود. در هواي گرم تابستان، تبخير آب بدن افزايش مي يابد و در صورتي كه آب از دست رفته تامين نشود، بدن دچار تشنج شده و حتي خطر مرگ وجود دارد. مصرف ميوه هاي تابستاني در فصل گرما كه بدن به مايعات و املاح معدني بيش از ساير فصل ها نياز دارد، نقش اساسي در ايجاد تعادل سيستم بدن انسان ايفا مي كند.
تغييرات رفتاري شامل بي قراري و تمركز نداشتن، بد خوابيدن، خستگي و خواب آلودگي و افت درسي را از جمله نشانه هاي بروز بيماري گريوز در كودك برشمرد. گاهي والدين، كودكان مبتلابه بيماري گريوز را با علائم بيش فعالي و تمركز نداشتن نزد متخصصان مي برند.
نكته ديگر در خصوص گرمازدگي نوزادان است.افزايش حجم ادرار در نوزادان منجر به كم آبي بدن آنها مي شود.دماي محيط زندگي نوزاد در هفته هاي نخست تولد بايد بين 26 تا 27 درجه سانتي گراد باشد؛ براي اين اندازه گيري مي توان دماسنج را در محل خواب نوزاد قرار داد.در فصل تابستان بهتر است نوزادان پوشش معمولي داشته باشند و استفاده از يك كلاه نازك پارچه اي توصيه مي شود، اگر دماي اتاق گرم شد، مي توان از وسايل خنك كننده نيز استفاده كرد اما بايد دقت شود كه نوزاد نبايد در مسير جريان هوا قرار گيرد.فراموش نكنيم كه نوزادان نسبت به گرما حساس هستند.
اگر درجه حرارت بدن نوزاد بالارود، آب بدن وي كم خواهد شد و همين مسئله اختلال در شير خوردن را براي نوزاد به وجود مي آورد؛ افزايش حجم ادرار، بي حالي و بي قراري از علائم گرمازدگي در نوزادان است و افزايش حجم ادرار منجر به كم آبي بدن نوزاد مي شود. حجم شير و دفع ادرار نوزاد يكي از نكاتي است كه بايد مورد توجه والدين قرار گيرد؛ از اين رو اگر در روز 6 تا 8 پوشك را خيس كرد، مشخص مي شود كه ميزان دريافت شير و دفع ادرار نوزاد مناسب است؛ اگر اين ميزان بيشتر شد، بايد مورد بررسي قرار گيرد چرا كه اين مسئله موجب كم آبي بدن نوزاد مي شود.
اگر نوزاد شما بيش از حد در هواي خيلي گرم قرارگيرد ممكن است دچار گرمازدگي شود بخصوص اگر آب بدن را ازدست بدهد و يا لباسهاي گرمي به او پوشانده شود. سواركردن او در اتومبيل خيلي گرم و يا قراردادن او در اتومبيل پارك شده – كاري كه هرگز نبايد انجام دهيد – نيز او را در معرض خطر قرار مي دهد. (در حقيقت از آنجايي كه درجه حرارت اتومبيل به سرعت مي تواند بالارود و خيلي از دماي بيرون گرمتر شود، گرمازدگي در عرض چند دقيقه رخ مي دهد).
علیرضا صدیق منش
علیرضا صدیق منش
خانه توانمندسازی صدیق منش ، بنیان گذار علیرضا صدیق منش ، روانشناس مثبت نگر ، توانمندسازی فردی ، رابطه عاطفی ، والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *