راه کارهایی برای کاهش استرس برای داشتن خانوادهه سالم
راه کارهای کاهش استرس برای داشتن یک خانواده سالم
21-02-1400
تقویت اراده یا کنترل خویشتن و نقش آن در بهبود کیفیت زندگی
راهکارهای تقویت اراده و کنترل خویشتن
15-03-1400

مهمترین مشکلات رابطه عاطفی و راه حل های کاربردی

مهمترین مشکلات رابطه عاطفی علیرضا صدیق منش روانشناس

مهمترین مشکلات رابطه عاطفی علیرضا صدیق منش روانشناس

برای راحت و روان خواندن مطالب و پرهیز از بیان کلمات تخصصی و سنگین، این مطلب که در موردمهترین مشکلات رابطه عاطفی و راه حل های کاربردی آن است، بصورت تحت اللفظی ترجمه و در اختیار علاقمندان قرار داده شده است. امیدوارم که مورد توجه و استفاده خوانندگان قرار گیرد.

 

مهمترین مشکلات رابطه عاطفی و راه حل های کاربردی

 

هیچ رابطه عاطفی بدون مشکل و چالش نیست ولی اگر زودتر از موعد تشخیص دهید که چه مشکلی در رابطه وجود دارد، شانس بیشتری برای عبور از آنها خواهید داشت. میچ تمپل، درمانگر ازدواج و خانواده، نویسنده کتاب “چرخش ازدواج” می گوید، حتی اگر هر رابطه ای فراز و نشیب داشته باشد، زوج های موفق آموخته اند که چگونه چالش ها را کنترل کنند و زندگی عاشقانه خود را ادامه دهند.

 

آنها با کمک هم، با مشکلات کنار می آیند و یاد می گیرند چگونه با مسائل پیچیده زندگی روزمره کار کنند. بسیاری این کار را با خواندن کتابها و مقالات خودیاری، شرکت در سمینارها، مشاوره، مشاهده سایر زوج های موفق و یا به سادگی با استفاده از آزمون وخطا انجام می دهند.

 

آشنایی با مهمترین مشکلات رابطه عاطفی و راه حل های آن:

 

1-ارتباطات یکی از مهمترین مشکلات رابطه عاطفی

 

طبق گفته ایلین فانتل شیمبرگ، نویسنده کتاب (blending families) تمام مشکلات روابط از ضعف ارتباطات ناشی می شود.

 او می گوید: “شما نمی توانید در حالی که موبایل خود را چک می کنید، یا بخش ورزشی روزنامه را ورق میزنید، ارتباط برقرار کنید.”

 

استراتژی های حل مسئله ارتباطات

 

شیمبرگ می گوید، با یکدیگر قرار واقعی و متعهدانه بگذارید. وقتی صحبت می کنید تلفن های همراه را روی لرزش بگذارید، بچه ها را در رختخواب بخوابانید.

 

خلاصه هر آنچه که باعث حواس پرتی موقع صحبت می شود کنار بگذارید.

 

اگر نمی توانید بدون بالا بردن صدای خود “ارتباط” برقرار کنید، به یک مکان عمومی مانند کتابخانه، پارک یا رستوران بروید که اگر کسی شما را در حال فریاد می بیند خجالت بکشید.

 

برخی از قوانین را تنظیم کنید. سعی کنید تا زمانی که شریک زندگی شما صحبت می کند، صحبت را قطع نکنید یا عباراتی مانند “شما همیشه …” یا “شما هرگز ….” را استفاده نکنید.

 

از زبان بدن برای نشان دادن گوش دادن خود استفاده کنید. به ساعت خود نگاه نکنید، یا با ناخن های خود بازی نکنید.

سر خود را تکان دهید تا طرف مقابل بداند که پیام را دریافت می کنید و در صورت لزوم، عباراتی را دوباره بیان کنید. به عنوان مثال بگویید  “آنچه من از تو می شنوم این است که احساس می کنی کارهای بیشتری در خانه داری، حتی اگر هر دو کار می کنیم.”

 

 اگر حق با شما باشد، دیگری می تواند تأیید کند.

 

 

2-مشکل رابطه جنسی و تاثیر آن در رابطه عاطفی

 

حتی شرکایی که یکدیگر را دوست دارند از نظر جنسی می توانند ناسازگار باشند. مری جو فی می گوید عدم خودآگاهی جنسی مشکلات را بدتر می کند.

 

 فای می گوید، رابطه جنسی یکی از آخرین مواردی است که باید کنار بگذارید. او می گوید: “رابطه جنسی، ما را به هم نزدیکتر می کند، هورمون هایی آزاد می کند که از نظر جسمی و روحی به بدن ما کمک می کنند و احساس بهتری را به شریک زندگیمان منتقل می کنند.

 

 

 

 

استراتژی های حل مسئله رابطه جنسی

 

برنامه ریزی، برنامه ریزی، برنامه ریزی. قرار ملاقات بگذارید، بله به همین اندازه به همدیگه تعهد داشته باشید که برای هم وقت بگذارید.

 

 اما لزوماً  همیشه شب ها نه که اوج خستگی هردو شماست. شاید در هنگام چرت بعد از ظهر یا “شیرینی قبل از کار”.

 

فای می گوید: “وقتی رابطه جنسی در تقویم باشد، انتظار شما را افزایش می دهد.” کمی تغییر چیزها می تواند رابطه جنسی را نیز سرگرم کننده تر کند، می گوید. چرا در آشپزخانه رابطه جنسی ندارید؟یا ایستاده داخل ان جلوی در؟

 

آلیسون کوهن ، روان درمانگر کالیفرنیایی، می آموزد که هر یک از شما با تهیه “لیست سلیقه و نظرتون در رابطه جنسی” می توانید با همسرتان متوجه شوید که واقعاً چه چیزهایی شما را روشن می کند. لیست ها را عوض کنید و از آنها برای ایجاد سناریوهای بیشتری استفاده کنید که هر دوی شما را به وجد بیاورد.

 

اگر مشکلات روابط جنسی شما به تنهایی حل و فصل نمی شود، فای توصیه می کند با یک متخصص درمانگر جنسی مشورت کنید تا به شما کمک کند تا مشکلات خود را برطرف و حل کنید.

 

 

 

3-چالش های مالی و اقتصادی یکی از مشکلات رابطه عاطفی

 

مشکلات مالی حتی قبل از رد و بدل شدن قول و قرارهای عروسی نیز می تواند آغاز شود. آنها می توانند به عنوان مثال از هزینه های عروسی و خرید جهیزیه و خانه شروع شود تا مسائل فرزندان و خرج خانه و تحصیل.

 

پس مشکلات مالی یکی از چالش برانگیزترین موضوعات بین زن و مرد در روابط عاطفی هست.در ادامه راه حل های مفید برای رفع مشکلات اقتصادی رو می خونید.

 

استراتژی های حل مسئله مشکلات مالی

 

در مورد وضعیت مالی فعلی خود صادق باشید.درآمد یا بدهی را پنهان نکنید، با شریک زندگییتان شفاف در مورد دستمزد کارتون و هزینه های جاری زندگیتان صحبت کنید.همدیگر را سرزنش نکنید و در فضای صمیمی و دوستانه به دنبال راه حل باشید.

با کنار گذاشتن پول هایی که به صلاحدید خود خرج می شود، به همدیگر اجازه دهید استقلال مالی داشته باشید.

 

در مورد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تصمیم بگیرید. داشتن اهداف فردی اشکالی ندارد، اما شما نیز باید اهداف خانوادگی داشته باشید.

 

درباره مراقبت از والدین خود در دوران کهنسالی و چگونگی برنامه ریزی مناسب برای نیازهای مالی در صورت نیاز صحبت کنید. بدون مشورت و هماهنگی سرمایه گذاری های ریسکی انجام ندهید و مانند یه شریک و همکار در مورد پروژه های کاریتون با همسرتون صحبت کنید.

 

4-بحث و چالش در مورد انجام کارهای خانه

 

یکی از مهمترین چالش ها بین زوجین انجام کارهای خانه است. به نظر شاید ساده بیاد ولی در بیشتر جلسات مشاوره شاهد جرو بحث هایی هستیم که یکی از محورهای آن کارهای مربوط به خانه است.

 

استراتژی های حل مسئله  کارهای مربوط به خانه

 

کوفمن-شرمن می گوید، در مورد شرح وظایف خانه مربوط به خود منظم و روشن باشید. “همه کارها را بنویسید و درباره اینکه چه کسی چه کاری انجام می دهد توافق کنید.” انصاف داشته باشید تا هیچ کینه ای ایجاد نشود.”

 

او می گوید  راه حل های دیگر رو هم بررسی و امتحان کنید. اگر هر دو از کارهای خانه متنفر هستید، شاید بتوانید برای انجام این کار از نیروهای خدماتی و نظافتی استفاده کنید.

 

حتما ببینید: ویدئو های من با موضوع فرزند پروری

 

 اگر یکی از شما کارهای خانه را دوست دارد، شریک زندگی دیگر می تواند کارهایی مثل شستن لباسها و  تمیز کردن حیاط را انجام دهد. شما می توانید خلاق باشید و اولویت کارها را در نظر بگیرید، به شرطی که عدالت رعایت شود.

 

5-غرور و خودخواهی یکی از مهمترین مشکلات رابطه عاطفی

 

اگر می خواهید زندگی عاشقانه خود را ادامه دهید ، نباید رابطه خود را به عنوان یک نقطه کانونی با گفتن ” هرچه من می گویم” پایان یابد. کارن شرمن، نویسنده کتاب جادوی ازدواج می گوید: ” روابط درخشش خود را از دست می دهند. بنابراین شما را در اولویت قرار دهید.” آن را پیدا کنید، نگه دارید و ماندگار شوید.

 

منظور شرمن این است که همیشه ما بودن و ساختن رابطه در کنار هم، بدون شخصی نگری می تواند یک رابطه لذت بخش تری  را بسازد.

 

استراتژی های حل مسئله غرور و خودخواهی

 

کارهایی را که در دوران اولیه آشناییتون انجام می دادید انجام دهید: قدردانی کنید، از یکدیگر تعریف کنید.

در طول روز با یکدیگر تماس بگیرید و به یکدیگر علاقه نشان دهید.

به هم احترام بگذارید. بگویید “متشکرم” و “من قدردانی می کنم .”  این جملات به همسرتان اجازه می دهد تا اهمیت آنها را بداند.

 

 

 

 

6- مشکل درگیری و عدم مدیریت خشم

 

به گفته سوزان سیلورمن، روانشناس مقیم نیویورک، درگیری های گاه به گاه بخشی از زندگی است.ولی اینکه چگونح مدیریت خشم داشته باشیم یک نوع هنره.باید بتونیم با طرف مقابلمون بدون توهین و خراب کردن پل هایی که ساختیم بحث و گفتگو کنیم.

 

استراتژی های حل مسئله جرو بحث

 

سیلورمن می گوید، شما و شریک زندگی خود می توانید بحث و جدال را به روشی بهتر و مفیدتر بیاموزید. این مهارتهای ارتباطی باعث می شود هم مشکلات بیتون حل شود هم به سلامت رابطتون لطمه وارد نشود. راه کارهای زیر را مطالعه کنید:

 

متوجه شوید که شما یک قربانی نیستید. این که شما چه عکس العملی نشان دهید و چه واکنشی داشته باشید، انتخاب شماست.

با خودتان صادق باشید. آیا وقتی درگیر بحث هستید، نظرات شما در جهت حل اختلاف است یا به دنبال پیدا کردن مقصرید؟

 

 اگر نظرات شما سرزنش کننده و آسیب زننده است، بهتر است یک نفس عمیق بکشید و استراتژی خود را تغییر دهید.

 

 اگر همچنان روشی که استفاده می کنید باعث درد و ناراحتی شما شده است، این بار نمی توانید انتظار نتیجه متفاوتی داشته باشید. فقط یک تغییر کوچک می تواند تغییر بزرگی ایجاد کند.

 

اگر معمولاً قبل از اتمام صحبت شریک زندگی خود برای دفاع از خود میان صحبتش می پرید، چند لحظه صبر کنید.

 شما تعجب خواهید کرد که چگونه یک تغییر کوچک به سرعت می تواند لحن کل بحث را تغییر دهد.

 

وقتی اشتباه می کنید عذرخواهی کنید. مطمئناً سخت است، اما فقط آن را امتحان کنید و اتفاق فوق العاده ای را تماشا کنید.

سیلورمن می گوید: “شما نمی توانید رفتار دیگران را کنترل کنید.” تنها کسی که مسئولیت شما را بر عهده دارد شما هستید.

 

 

7- عدم اعتماد یکی از مهمترین مشکلات رابطه عاطفی

 

اعتماد قسمت اصلی یک رابطه است. آیا موارد خاصی را می بینید که باعث می شود به شریک زندگی خود اعتماد نکنید؟ آیا مسائل حل نشده ای دارید که مانع اعتماد شما به دیگران می شود؟

 

 استراتژی های حل مسئله اعتماد

 

فای می گوید شما و شریک زندگی خود می توانید با رعایت این نکات به یکدیگر اعتماد کنید:

 

  • مقاوم باش
  • سر وقت باشید
  • همان کاری را که می گویید انجام دهید
  • دروغ نگویید ،حتی دروغ های کوچک به شریک زندگی خود یا دیگران
  • انصاف داشته باشید ، حتی در یک مشاجره
  • نسبت به احساسات دیگران حساس باشید. هنوز می توانید مخالف باشید، اما احساس همسرتان را نادیده نگیرید.
  • وقتی می گویید زنگ بزنید
  • تماس بگیرید تا بگویید دیر به خانه برمی گردید.
  • سهم عادلانه خود را از حجم کار خانه انجام دهید.
  • وقتی اوضاع به اشتباه پیش می رود واکنش زیادی نشان ندهید
  • زخم های قدیمی را حفر نکنید
  • به مرزهای شریک زندگی خود احترام بگذارید
  • حسود نباشید
  • شنونده خوبی باشی

 

حتی اگر مشکلات در رابطه همیشه وجود داشته باشد، شرمن می گوید شما هر دو می توانید کارهایی انجام دهید تا مشکلات  را به حداقل برسانید، اگر به طور کلی از آنها جلوگیری نکنید.

 

اول، واقع بین باشید. تصور اینکه همسر شما تمام نیازهای شما را برآورده می کند و بدون اینکه شما بخواهید و بازگو کنید یک خیال هالیوودی است. او می گوید: “آنچه را که نیاز دارید مستقیماً بخواهید.”

 

بعد، از شوخ طبعی استفاده کنید بیاموزید، همه چیز را کنار بگذارید و از یکدیگر لذت بیشتری ببرید.

 

سرانجام، مایل باشید که روی رابطه خود کار کنید و واقعاً به آنچه باید انجام شود نگاه کنید. فکر نکنید که اوضاع با شخص دیگری بهتر خواهد بود. تا زمانی که به مشکلات نپردازید، همان کمبود مهارت هایی که اکنون مانع شما می شود، اوضاع رابطه درست نمی شود.

 

امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید و بتونیم در کنار هم رشد کنیم و یادگیری های جدید داشته باشیم.

 

من علیرضا صدیق منش روانشناس مثبت، به عنوان عضو کوچکی در جامعه روانشناسی در خانه توانمندسازی صدیق منش با ترجمه این متن و انتشار مطالب مختلف در کنارتون هستیم تا زندگی بهتری تجربه کنید.

 

 

لینک این مطلب رو برای دوستات بفرست تا کنار هم یادبگیریم و کمک حال هم باشیم.

 

منبع:

 

 

https://www.webmd.com/sex-relationships/features/7-relationship-problems-how-solve-them

 

 

علیرضا صدیق منش
علیرضا صدیق منش
خانه توانمندسازی صدیق منش ، بنیان گذار علیرضا صدیق منش ، روانشناس مثبت نگر ، توانمندسازی فردی ، رابطه عاطفی ، والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *