بهداشت روانی کودک و راه های افزایش آن
11-08-1395
چگونه یک کودک باهوش پرورش دهیم؟
چگونه یک کودک باهوش پرورش دهیم؟
15-08-1395

بررسی روان شناختی خیانت

مهم ترین نکته هایی که قبل از ازدواج باید بدانم

مهم ترین نکته هایی که قبل از ازدواج باید بدانم

بررسی روان شناختی خیانت

خیانت به انگلیسی Infidelity

 با توجه به سوالات مکرری که در کلینیک، دانشگاه و … در مورد مقوله خیانت می شد بر آن شدم تا چند خطی در مورد مسئله خیانت از منظر روان شناسی بنویسم. در کشور های مختلف برای مجازات فرد خیانت کار قوانین متفاوتی وجود دارد .
خیانت به همسر ( بی وفایی به همسر) در کشور کانادا جزو قوانین طلاق محسوب می شود. در اروپا شامل کیفر نمی باشد و در ایران نیز متاسفانه با واکنش های متناقضی مواجه هستیم.

انواع خیانت از دیدگاه روان شناسی:

1-خیانت عاطفی
2-خیانت جنسی
3-خیات جنسی – عاطفی
4-خیانت مجازی(نکته : خیانت بر خلاف باور عموم تنها به برقراری رابطه نزدیک جسمی اطلاق نمی شودوارتباط بر قرار کردن با فرد دیگر در صورتی که که این ارتباط در چهار چوب تعهد رابطه نباشد از طریق انترنت و دنیای مجازی نیز خیانت محسوب می شود)
در خانم ها: بیشتر خیانت عاطفی آزار دهنده است . زمانی که خانم ها به فردی دلبستگی عاطفی دارند خیانت عاطفی برای آنها به منزله خیانت جسمی است اما در آقایان: بیشتر خیانت جنسی آزار دهنده است. بطوری که وقتی خیانتی صورت بگیرد که از نظر عاطفی پر رنگ باشد آنها این خیانت را از نوع خیانت جنسی در نظر می گیرند.

بطور کلی می توان این 3 علت را زمینه ساز بروز خیانت در رابطه دانست ، این سه فاکتور مهم عبارتند از:

1-تفاوتهای فردی – شخصیتی
2- تفاوتهای فرهنگی – اجتماعی
3- سبکهای دلبستگی – ( اهمیت این مفهوم به حدی است که بصورت گزینه ای جدا گانه مطرح شده است)

تفاوتهای فردی – شخصیتی

افرادی که مستعد خیانت کردن در روابط هستند عموما ثبات هیجانی ندارند، شخصیتی وابسته دارند، افراد با شخصیت نمایشی یا هیستریک (افراد مبتلا به اختلال شخصيت نمايشي (به انگلیسی: (Histrionic personality disorder (HPD ) تحريك پذير و هيجاني اند و رفتاري پر رنگ و لعاب، نمايشي و برونگرايانه دارند. اما علي رغم رفتار متظاهرانه و پر زرق و برقي كه دارند، اغلب نمي توانند دلبستگي عميقي را به مدت طولاني حفظ كنند.) خانمهایی با شصیت نمایشی در اصطلاح باطلاق ازدواج برای مردها هستند، افرادی که ترس از طرد شدن دارند ، افرادی که رفتار های اعتیاد به آمیزش دارند و …

همچنین از موقعیتهایی که احتمال بروز این عمل را افزایش می دهد می توان به :

اصطلاح آشیانه خالی( در مواردی که بچه ها به سنی از رشد رسیده اند و از خانواده جدا شده و مستقل می شوند و مادر بسیار احساس تنهایی می کند)
هفته های دور از خانه( موقعیت های شغلی مرد که چند هفته دور از خانه ماموریت کاری دارد و چند رو در خانه است) اشاره کرد.
تفاوتهای فرهنگی – اجتماعی
-عدم مدیریت شادی و مهندسی هیجان
-نبودن آگاهی و ازدواج های شتابزده
-حل نشدن مسائل خانوادگی و فقدان مهارت حل مسئله

سبک های دلبستگی

ویژگی‌های افراد با سبک دلبستگی ایمن
در بزرگسالان، کسانی که دلبستگی ایمن دارند معمولاً به دنبال روابط قابل اعتمادتر و پایدارتری هستند. سایر ویژگی‌های کلیدی دلبستگی ایمن در بزرگسالان شامل خودباوری زیاد، لذت بردن از روابط صمیمانه، جستجوی حمایت اجتماعی و توانایی در به اشتراک گذاشتن احساسات با دیگران است.
پژوهشگران در یک مطالعه دریافتند که زنانی که دارای سبک دلبستگی ایمن هستند، احساسات مثبت‌تری درباره روابط عاطفی و عاشقانه خود دارند. (مک کارتی، 1999)
ویژگی‌های افراد با سبک دلبستگی ناايمن «اجتنابی:
در بزرگسالان، کسانی که دلبستگی اجتنابی دارند، در برقراری روابط نزدیک و صمیمانه مشکل دارند. این افراد سرمایه‌گذاری عاطفی چندانی در برقراری روابط با دیگران نمی‌کنند و در صورت خاتمه یافتن یک رابطه نیز زیاد ناراحت نمی‌شوند. آن‌ها معمولاً با بهانه‌هایی (مثل درگیری‌های کاری) از برقراری روابط نزدیک اجتناب می‌کنند. پژوهش‌ها همچنین نشان داده‌اند که بزرگسالانی با سبک دلبستگی اجتنابی، بیشتر پذیرای روابط جنسی اتفاقی و تصادفی هستند (فینی، نولر و پتی 1993). دیگر ویژگی‌های متداول این افراد عبارت است از ناکامی در پشتیبانی از دوستان و نزدیکان در خلال لحظات پر استرس و نیز ناتوانی در به اشتراک گذاشتن احساسات، افکار و هیجانات با دیگران.
ویژگی‌های افراد با سبک دلبستگی نا ایمن دوسوگرا
در بزرگسالان، کسانی که دلبستگی دوسوگرا دارند غالباً تمایلی به نزدیک شدن با دیگران ندارند و نگرانند که طرف مقابلشان متقابلاً به احساسات آن‌ها پاسخ ندهد. این امر به قطع متوالی رابطه، غالباً به دلیل احساس سرد شدن رابطه و دوری، می‌انجامد. این افراد پس از خاتمه یافتن یک رابطه، بسیار احساس آشفتگی و پریشانی می‌کنند. کاسیدی و برلین آلگوی آسیب‌شناسانه دیگری را نیز در بزرگسالانی که سبک دلبستگی دوسوگرا دارند توصیف کرده‌اند، بدین ترتیب که این افرادبه عنوان منبع امنیت به کودکان کم سن و سال وابستگی پیدا می‌کنند (1994).
افراد با سبک دلبستگی اجتنابی بیشتر از همه خیانت می کنند افراد با سبک دلبستگی دو سوگرا بسیار مستعد خیانت هستند اما آنها بیشتر خیانت را توصیف می کنند تا این که در عمل به آن مبادرت ورزند.

نکاتی که در مورد خیانت باید در نظر داشته باشیم این است که:

فرد در هنگام خیانت دیگران را از یاد می برد در حالی که باید در نظر داشت که طرف مقابل ( که به او خیانت شده) نیز در رابطه وجود دارد و مخصوصا برای افرادی که صاحب فرزند هستند این مسئله بسیار مهم است که بایستی آسیب های ناشی از فاش شدن خیانت بر فرزند یا فرزندان خود را در نظر بگیرند . واکنش بچه ها در این مواقع بسیار متفات است : دزدی ، اعتیاد ، بروز ناراحتی های جسمانی ، رفتار های خود مخرب و دیگر تخریبی ، حتی در سنین کم در این بچه ها بسیار شایع است.
همچنین اعتلاف بین والدی که خیانت کرده و فرزند او که از این خیانت اطلاع پیدا کرده بر علیه همسر بسیار بر سلامت روان کودک تاثیر مخربی خواهد داشت.

اگراز خیانت همسر خود اطلاع پیدا کردیم :

توصیه میشود بار هیجانی ناشی از این اتفاق را به تنهایی به دوش نکشید در اولین فرصت با یک مشاور مجرب صحبت کنید
یک روان شناس خوب :
  • هیجان های شدید شما را تسکین می دهد
  • کنجکاوی های زیاد و سوالات مداومی که به ذهن شما می رسد را تعدیل می کند
  • دراین مواقع به دلیل فشار روانی شدید فرد ممکن است افشا سازی نداشته باشد یک مشاور خوب به برون ریزی هیجانی کمک کرده و باعث می شود تا افکار بازگو نشده افشا گردد و فرد از نظر هیجانی به ثبات برسد
  • نکته مهم این است که یک مشاور مجرب به شما یاد می دهد وشما را یاری می کند تا فرد خیانتکار را ببخشد
  • مشاور به شما کمک می ند تا تصمیم بگیرید که در رابطه بمانید یه خیر ( صرف نظر از ماندن یا نماندن در رابطه بایستی فرایند بخشیدن برای حفظ سلامت روان شما بطور کامل طی شود)
همچنین مطالعه کتاب : رهایی از خیانت های زناشویی(روش های عملی برای پیشگیری از بی وفایی ، درمان آن و باز سازی مجدد زندگی مشترک) نویسندگان : دکتر ویلارد.اف .هارلی – دکتر جنیفر هارلی چالمرز / مترجمان:شمس الدین حسینی – الهام آرام نیا / انتشارات نسل نو اندیش می تواند اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد.
نویسنده : دکتر زیبا غنایی ، دکترای روان شناسی

جهت تنظیم وقت مشاوره کلیک کنید

علیرضا صدیق منش
علیرضا صدیق منش
خانه توانمندسازی صدیق منش ، بنیان گذار علیرضا صدیق منش ، روانشناس مثبت نگر ، توانمندسازی فردی ، رابطه عاطفی ، والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *