با افراد فضول چه باید کرد؟ تفاوت فضولی و کنجکاوی
با افراد فضول چه باید کرد؟ تفاوت فضولی و کنجکاوی
05-02-1395
دلایل خیانت مردان و زنان، پس از خیانت همسر چه کاری انجام دهیم؟
دلایل خیانت مردان و زنان، پس از خیانت همسر چه کاری انجام دهیم؟
07-02-1395
والدین محترم، ازدنیای بچه‌های‌تان جا نمانید

والدین محترم، ازدنیای بچه‌های‌تان جا نمانید

والدین محترم، ازدنیای بچه‌های‌تان جا نمانید

درعصرتكنولوژی كه انواع متنوع و بی‌شماری ازاخبار و اطلاعات با ماهواره و اینترنت دركسری از ثانیه درهمه جای دنیا قابل دسترسی است، بچه‌ها هم از قافله عقب نمانده و خیلی وقت‌ها درآگاهی از آخرین اطلاعات از پدر و مادرشان هم جلوتر هستند!
آگاهی نسبی بچه‌ها و به خصوص نوجوانان ازوضعیت زندگی درنقاط دیگر جهان، خیلی وقت‌ها به اختلافات‌شان با پدر و مادرها دامن می‌زند و توقعات ویژه‌ای ایجاد می‌كند كه به دلیل موانع اقتصادی، فرهنگی یا شرعی قابل دستیابی نیستند؛ بنابراین خوب است قبل ازاینكه در ذهن كودكان و نوجوانان ابرهای زندگی خیالی با الگوی اینترنتی یا ماهواره‌ای واقعیت را به‌طوركامل بپوشاند، دركنارشان باشید و با حرف زدن درباره واقعیات فرهنگی، شرایط اقتصادی و دركل مختصات زندگی دركشورخودشان، ازشكل‌گیری یك شكاف بزرگ جلوگیری كنید.
این صحبت كردن باید عاری از هر نوع تحمیل عقیده و نصیحت بوده و تنها یك تعامل صمیمانه برای نمایش واقعیت برای فرزندان باشد. نكته مهم دیگر اینكه باید صحبت‌ها تداوم داشته باشد وتوقع نداشته باشید با یك بار گفت‌وگو نوجوان‌تان را برای همیشه متحول و سربراه كنید.
ازدنیای بچه‌های‌تان جا نمانید
برای اینكه بتوانید به فرزندان‌تان نزدیك شوید، یك شرط لازم و مهم وجود دارد و آن هم آشنایی با دنیایی است كه آنها درفضایش زندگی می‌كنند. دنیای بازی‌های پلی استیشن، اپلیكیشن‌ها، گروه‌های اجتماعی موبایلی و دنیایی كه درآن اینترنت نقش مهمی را بازی می‌كند.
برای نمونه وقتی شما دنیای وسیع اپلیكیشن‌ها را بشناسید،دیگر ساعت‌ها مشغولیت نوجوان یا جوان‌تان با این ابزار باعث نمی‌شود فكر كنید كه او علاف و بی‌فكر است بلكه احتمالات مثبت دیگری را هم درنظر می‌گیرید و كلا اظهار نظرهای‌تان درست‌تر و سنجیده ترخواهد بود.
وقتی نوجوان «اینترنت باز»  است. . .
این روزها گله و نگرانی عده زیادی از والدین، وقت‌گذرانی بیش از اندازه فرزندان‌شان با اینترنت است. به‌طوری كه گفته می‌شود دربعضی از خانواده‌ها زمان گفت‌وگو بین پدرو مادر با فرزندان به سه دقیقه در روز كاهش پیدا كرده است.
خوب است استفاده ازاینترنت و ماهواره و حتی پلی‌استیشن ، ایکس باکس و … درخانه «محدودیت زمانی» داشته باشد؛ یعنی قبل از اینكه فرزندتان به این ابزار وابسته شود، از اعتیادش جلوگیری كنید
و حالا مصائب شیرین. . .
درسنین نوجوانی امكان دارد فرزند شما به‌طور طبیعی به جنس مخالف تمایل و علاقه نشان دهد یا حتی به‌طور جدی و عمیقی خودش را دریك ماجرای عاطفی غرق كند. درچنین وضعیتی گفتن جملات بازدارنده هیچ كمكی نخواهد كرد و بهترین رویكرد این است كه قبل از وقوع هرماجرای عاطفی جدی و مهمی به صورت نامحسوس پیام‌های‌تان را درباره عشق واحساساتی ازاین دست به او برسانید.
مهم‌ترین پیام هم این است كه
 یك: به جنس مخالف احترام بگذار
دو: به او صدمه نزن.
باید به نوجوانان آموخت كه اگر دوست دارید عشق واقعی را تجربه كنید، ابتدا باید شناخت درستی از دنیای زنانه و مردانه و تفاوت عمیق آنها داشته باشید وخوب است به جای اینكه منتظر بمانید تا فرزندتان درمورد این مسائل، سوالی را مطرح كند،از بهانه‌های مختلف برای صحبت با او دراین موارد استفاده كرده وتفاوت درك ونیازهای دختران و پسران از عشق را برایش توضیح بدهید.
گردآوری: علیرضا صدیق منش؛ روانشناس و مشاور کیفیت زندگی
علیرضا صدیق منش
علیرضا صدیق منش
خانه توانمندسازی صدیق منش ، بنیان گذار علیرضا صدیق منش ، روانشناس مثبت نگر ، توانمندسازی فردی ، رابطه عاطفی ، والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *