برای لذت بردن از رابطه با همسرتان، باید بدانید
برای لذت بردن از رابطه با همسرتان، باید بدانید
18-11-1394
مهارت های زندگی برای غارنشینی که آپارتمان نشین شده است
مهارت های زندگی برای غارنشینی که آپارتمان نشین شده است
20-11-1394

لطفا هر شب برای کودکتان کتاب بخوانید

لطفا هر شب برای کودکتان کتاب بخوانید

لطفا هر شب برای کودکتان کتاب بخوانید

لطفا هر شب برای کودکتان کتاب بخوانید

هرسال هجدهم تیرماه به مناسبت درگذشت آقای مهدی آذر یزدی بنیانگذار ادبیات کودک و نوجوان به عنوان روز ادبیات کودک ونوجوان شناخته میشود.

اهمیت خواندن کتاب آنهم برای کودکان اینقدر مهم است که در تقویم رسمی یک روز برایش قرار دادند ولی سهم ما برای این کار چیست وما باید در اینروز چه کاری انجام دهیم در حقیقت چطور کودکانمان را با ادبیات آشنا کنیم از آنجاییکه پدر و مادر می توانند بهترین معلم بچه ها باشند و تعلیم در سنین کودکی با مادر شروع میشود پس چه بهتر که کودکانمان را با فرهنگ غنی چند هزار ساله خود با خواندن کتاب آشنا کنیم .

 

هر شب برای کودکتان کتاب بخوانید و او را با دنیای کتاب آشنا کنید

ولی آیا این کار برای او چه نتایجی در بر دارد و صدای مادر یا پدر فرقی دارد یانه ؟ چطور برای کودکمان کتاب بخوانیم ؟ در اینجا بررسی کوتاهی از کتاب خواندن برای کودکان انجام میدهیم.

 

کتابخوانی با صدای بلند میتواند کارکردهای متعددی برای کودک داشته باشد از جمله به آنها کمک می کند تا زبان محاوره را به شیوه ای تازه و متفاوت بشنوند و تجربه کنند ، به آنها حس حضور در داستان را می دهد ، در آینده به توانایی شان در نوشتن و خواندن در مدرسه کمک زیادی می کند و در عین حال بین خواننده و کودک تجربه ای شیرین ایجاد می کند و کودک را به بدل به کتابخوانی قهار در زندگی می کند .

 

در واقع فرقی نمی کند که پدر بخواند یا مادر ولی حتما ساعتی خاص را برای این کار صورت دهید با این وجود درست خوانی کتاب برای کودک هم می تواند تاثیر آن را افزایش دهد.

 

کتابخوانی باید هر روز انجام شود حتی اگر چند دقیقه ای بیشتر وقت نباشد. کودکان تکرار روندی ثابت را دوست دارند اینکار  تاثیر گذاری آن به مرات بیشتر خواهدکرد. حق انتخاب داستانهاو یا موضوعات ویا حتی شکل وشمایل کتابها را باید به کودک داد چون می تواند سلیقه او در کتابخوانی را در آینده تقویت کند و به او حس مهم بودن در خانواده بدهد.

پیش از آنکه کتاب جدیدی خوانده شود ، بهتر است درباره جلد کتاب و طرح روی آن با فرزند تان صحبت کنید . نویسنده و مترجم، عنوان کتاب و یا حتی شخصیتهای روی جلد را برای فرزندتان توضیح دهید اینکار اهمیت دارد و می توانند به او یادآوری کنند از تصویر گر و یا نویسنده کتاب قبلا اثر دیگری را خوانده است یا نه.

تغییر صدا با شخصیتهای مختلف می تواند برای او جذاب باشدمثلا صدای دختر را نازکتر و صدای پسر را کلفت تر بیان کنید.نیازی نیست هنرپیشه باشید بلکه با تغییر اندک صدا می توانید تجربه جدیدی در قصه گویی برای فرزندتان ایجاد کنید. همیشه مطمئن باشید که با سرعت برایش کتاب نمی خوانید تا او تصور نکند دوست دارید هر چه زودتر قصه را تمام کنید.

 

اگر کتاب مصور است در حین خواندن حتما تصاویر کتاب را به فرزندتان نشان دهید . این کار به ارتباط بیشتر او با داستان کمک زیادی می کند.از اون بخواهید درباره داستانهایی که برایش خواندید نقاشی بکشد اینکار رشد ذهنی اورا افزایش می دهد.

 

کودکان همیشه رابطه خوبی با کتاب دارند این رابطه در کنار خوانواده توانایی های او را درشناخت محیط اطراف خود و روابط بین افراد را افزایش میدهد.

 

ارسال شده توسط : هانیه عبدالکریمی ،کاردرمانگر- عضو تیم تحقیق توسعه 

 

علیرضا صدیق منش
علیرضا صدیق منش
خانه توانمندسازی صدیق منش ، بنیان گذار علیرضا صدیق منش ، روانشناس مثبت نگر ، توانمندسازی فردی ، رابطه عاطفی ، والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *