سن مناسب کودکان برای ورزش
سن مناسب کودکان برای ورزش
17-11-1394
ده روشی که باعث لوس شدن کودک می شود
ده روشی که باعث لوس شدن کودک می شود
18-11-1394

حفظ صمیمیت با همسر بعد از تولد فرزند

حفظ صمیمیت با همسر بعد از تولد فرزند

حفظ صمیمیت با همسر بعد از تولد فرزند

حفظ صمیمیت با همسر بعد از تولد فرزند

از روز تولد اولین فرزند تغییراتی در وضعیت خانواده ایجاد می شود. بچه ها با ورودشان به خانه همه چیز را تغییر می دهند. دیگر نه شما همان آدم های قبلی هستید و نه خانه تان همان شرایط قبل را خواهد داشت و قطعا نوع رابطه تان هم تحت تاثیر وضعیت جدید قرار خواهد گرفت.

در این شرایط جدید، برای اینکه بتوانید صمیمیت و رابطه عاطفی خود با همسرتان را حفظ کنید لازم است که به این نکات توجه داشته باشید:

1. تغییری رخ داده است، آن را بپذیرید

انتظار نداشته باشید که همه چیز مثل سابق باشد. بهتر است بپذیرید که شرایط زندگی و نوع روابط شما از این به بعد تغییر خواهد کرد.

 

2.به یکدیگر فرصت بدهید

کمی زمان لازم است تا هر دو نفر شما با شرایط جدید کنار بیایید، پس کمی صبر داشته باشید.

 

3. از تجربیات دیگران استفاده کنید.

اگر از تجربه و دانش دیگران برای بزرگ کردن فرزندتان استفاده کنید، فرزند پروری برای شما آسان تر شده و انرژی کمتری از شما می گیرد.

 

4. موانع را برطرف کنید

اگر دائما نگران فرزندتان هستید و نمی توانید او را در اتاق جداگانه بخوابانید و یا بیش از حد به او وابسته هستید و حتی برای یک ساعت هم نمی توانید دوری او را تحمل کنید، از یک متخصص کمک بگیرید. این مسائل می توانند موانعی برای برقراری رابطه خوب و صمیمی با همسرتان باشند.

 

5.به بهانه مشغله های فرزند پروری از همسرتان فاصله نگیرید

درست است که نگهداری از کودک به خصوص در سالهای اول وقت و انرژی زیادی از شما میگیرد، اما نباید این را بهانه ای برای دور شدن از همسرتان و یا امتناع از برقراری رابطه جن سی با او بکنید. اگر بتوانید رابطه خود با همسرتان را تقویت کنید، رسیدگی به کودکتان نیز آسان تر خواهد شد.

 

6.ایده ال گرا نباشید

به جای آنکه منتظر یک فرصت کاملا مناسب باشید، از زمان های کوتاه و فرصت های موجود استفاده کنید و در کنار هم از این فرصت ها لذت ببرید.

 

7. زنگ تفریح داشته باشید

گاهی فرزندتان را پیش فامیل یا دوستی مطمئن بگذارید و برنامه تفریحی دو نفره ای را برای خودتان ترتیب دهید. اگر امکان این کار را ندارید می توانید برنامه های سه نفره، مثل پیاده روی در حالیکه کودک در کالسکه است برای خودتان در نظر بگیرید.

 

8. از خلاقیت خود استفاده کنید

فرستادن پیامک محبت آمیز، تهیه خوراکی مورد علاقه همسرتان، خرید یک شاخه گل و … می توانند ایده های خلاقانه ای برای بهبود روابط بین همسران باشند.

 

9.به فضای خصوصی اهمیت بدهید

جدا کردن محل خواب کودک می تواند به افزایش روابط صمیمانه و جن سی شما کمک کند. اگر  آپارتمان شما یک خوابه است، بهتر است گاهی کودک را بیرون از اتاق بخوابانید تا بتوانید فضایی خصوصی برای خود ایجاد کنید.

 

10. هر دو نفر در کارهای بچه داری مشارکت کنید

اگر کارهای نگهداری از فرزند صرفا به عهده مادر باشد، بعد از مدتی مادر خسته و بهانه گیر می شود. بهتر است مسئولیت های مربوط به کودک را تقسیم کنید یا حداقل در روزهای تعطیل پدر در نگهداری از کودک مشارکت فعالانه داشته باشد.

 

11. از دیگران کمک بگیرید

در اکثر مواقع افرادی از اقوام و یا دوستان هستند که دوست داشته باشند به شما کمک کنند، فقط کافیست از آنها بخواهید. اگر هم چنین نباشد شاید بتوان از افرادی برای انجام امور منزل یا نگهداری از کودک در ازای پرداخت پول کمک گرفت. این می تواند برای شما فرصتی برای استراحت و انجام امور شخصی ایجاد کند.

 

ارسال شده توسط : هانیه عبدالکریمی ،کاردرمانگر- عضو تیم تحقیق توسعه

علیرضا صدیق منش
علیرضا صدیق منش
خانه توانمندسازی صدیق منش ، بنیان گذار علیرضا صدیق منش ، روانشناس مثبت نگر ، توانمندسازی فردی ، رابطه عاطفی ، والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *