فراموش کردن گذشته
اگر شما هم گذشته بدی داشتید حتما بخوانید
07-08-1396
تاثیر مهاجرت بر رشد روانی کودک
مهاجرت و تاثیر آن بر رشد روانی کودک
27-09-1396

نقش قصه گویی در تربیت و یادگیری کودکان

نقش قصه گویی در تربیت و یادگیری کودکان

نقش قصه گویی در تربیت و یادگیری کودکان

نقش قصه گویی در تربیت و یادگیری کودکان

تاثیر قصه گویی بر زندگی و آینده ی کودک یک امر ثابت شده است؛ به طوری که امروزه کارشناسان برای برخورد با کودک پرخاشگر و لجباز روش قصه درمانی را پیشنهاد می کنند.

تاثیر قصه گویی و فواید قصه گویی بر تربیت کودک کمکی بزرگ به والدین است.
ممکن است کودک شما اختلالات رفتاری داشته باشد که شما بعد از امتحان کردن هزار و یک راه، متاسفانه گاهی به تنبیه روی می آورید؛ اما بهتر است دست نگاه دارید و از اصول و روشهای درست تربیت کودک با قصه خواندن بیشتر بهره ببرید.
اختلال های رفتاری طبقه ای از رفتار کودک است. کودکانی که رفتارشان به این طبقه تعلق دارد از میزان شرارت و شیطنتی که ویژگی گروه سنی آن هاست پا را فراتر می گذارند.
آن ها به طور جدی حقوق مسلم دیگران را زیر پا می گذارند و یا قوانین عمده اجتماعی را خدشه دار می کنند.
گاهی بسیاری از کودکان از نظر هیجانی نیز با مشکل رو به رو می شوند و در معرض افسرده شدن قرار می گیرند.
اختلالات هیجانی رفتاری به شرایطی اطلاق می شود که در آن پاسخ های هیجانی و رفتاری در مدرسه با هیجان های فرهنگی، سنتی، و قومی تفاوت داشته باشد؛ به طوری که در عملکرد تحصیلی فرد، مراقبت از خود، روابط اجتماعی، سازگاری فردی، رفتار در کلاس و سازگاری در محیط کار نیز تأثیر منفی داشته باشد. اغلب کودکان با اختلالات رفتاری احساسات منفی دارند و با دیگران بدرفتاری می کنند.
در بیشتر موارد، معلمان و هم کلاسی ها آن ها را طرد می کنند، در نتیجه فرصت های آموزشی آنان کاهش می یابد. به رغم مشکلات فراوانی که این کودکان با آن مواجه اند، بیشتر آن ها تا سال ها پس از ورود به مدرسه شناسایی نمی شوند، مگر این که اختلالات رفتاری و مشکلات تحصیلی آنان تشدید شود.
بسیاری از بزرگسالان تحمل رفتارهای کودکان با اختلالات رفتاری را ندارند و به تنبیه آنان نیز متوسل می شوند. این کودکان در مقایسه با همسالان بهنجار خود در جنبه های مهم زندگی محدودیت دارند و در تعاملات اجتماعی با مشکلات جدی مواجه اند.
ناتوانی های این کودکان از رفتارهای آن ها ناشی می شود. قصه درمانی در سال های اخیر به صورت یکی از فنون بازی درمانی مطرح شده است.
استفاده از قصه درمانی به مثابه یک فن درمانی فقط به درمان مشکلات روان شناختی کودکان منجر نمی شود.
در قصه درمانی فرض بر این است که تغییر در زبان و ادبیات قصه های زندگی فرصت های جدیدی برای رفتار و روابط با دیگران ایجاد می کند.
🌟 گاهی یک قصه می تواند تاثیری بر زندگی و آینده ی کودک بگذارد که ده ها آموزش از آن عاجز است.

 یادگیری کودکان

یکی از وسائل موثر برای تربیت کودک قصه و داستان است. داستان گویی یک روش غیر مستقیم برای تربیت کودک است و به دلیل علاقه ی کودک اهمیتی خواص دارد.
بهتر است مادر کتاب های رنگارنگ با اشکال و تصاویر زیبا تهیه کند و هر روزحداقل 15 دقیقه برای کودک داستان بخواند البته با صدایی رسا و لحنی ساده. کتابخوانی دوستانه شما به دلیل اینکه کودک احساس می کند که به او اهمیت می دهید او را شاد می کند و همین سبب علاقه بیشتر و یادگیری بهتر او می شود.

تاثیر مثبت قصه گفتن بر یادگیری کودکان

به یاد داشته باشید که در انتها خودتان به طور مستقیم نتیجه را نگویید و از او بپرسید که از این داستان چه نتیجه ای می گیرد چرا که این نوع نتیجه گیری ها باعث تبدیل آموزش های غیرمستقیم به آموزش مستقیم می شود و قدرت درک و تصمیم را در او بالا ببرد.
مادر باید در کنار این کتابها از داستان هایی که خودش به یاد دارد استفاده کند تا حس وجود تجربه و دانش مادر در کودک القا شود.
در انتخاب داستان ها و کتابهای کودکتان خیلی دقیق باشید چرا که داشتن برخی لغات و … ممکن است در تربیت کودک شما انحراف ایجاد کند.
بهترین زمان خواندن کتاب و تعریف کردن قصه پیش از خواب است که کودک در حالی که راحت و در آرامش قبل از خواب است ذهنش آمادگی درک و یادگیری بهتر را دارد. اگر کودک شما داستان تکراری انتخاب می کند به او این اجازه را بدهید چرا که تکرار هم ارزش خودش را دارد.
کودک با صدای مهربانانه مادر به خواب می رود و این خواب آرامش بخش برای او خواهد بود که در سلامت و رشد او بسیار اهمیت دارد.
ارسال کننده: هانیه عبدالکریمی؛ کارشناس کاردرمانی
لینک عضویت در کانال رشد و تکامل کودک “دلبند من”: https://t.me/Hanie_Abdolkarimi

 

علیرضا صدیق منش
علیرضا صدیق منش
خانه توانمندسازی صدیق منش ، بنیان گذار علیرضا صدیق منش ، روانشناس مثبت نگر ، توانمندسازی فردی ، رابطه عاطفی ، والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *