سومین سمینار رشد کودک در انجمن ناییری برگزار شد.
سومین سمینار رشد کودک در انجمن ناییری برگزار شد.
04-04-1395
تعریف کیفیت زندگی و اهمیت بهبود کیفیت زندگی
تعریف کیفیت زندگی و اهمیت بهبود کیفیت زندگی
06-04-1395

آقایان چگونه از اضطراب و افسردگی همسرشان در بارداری جلوگیری کنند

افسردگی و اضطراب یک وضعیت بیوشیمیایی است بنابراین چنانچه زن باردار مستعد ابتلا به آنها باشد ممکن است قادر نباشد تا از بروز تمام آنها با هم جلوگیری کند. اما مراقبت از حالات روحی و روانی، کار را برای خانم باردار در این زمینه راحت تر کند.

آقایان چگونه از اضطراب و افسردگی همسرشان در بارداری جلوگیری کنند

افسردگی و اضطراب یک وضعیت بیوشیمیایی است بنابراین چنانچه زن باردار مستعد ابتلا به آنها باشد ممکن است قادر نباشد تا از بروز تمام آنها با هم جلوگیری کند. اما مراقبت از حالات روحی و روانی، کار را برای خانم باردار در این زمینه راحت تر کند. پدران آینده نیز می توانند در این زمینه حامی و همراه همسر خود بوده و به خانم خود در این زمینه کمک کنند. در اینجا راه کارهایی پیشنهاد می شود که مردان نیز با رعایت کردن آنها می توانند به کاهش استرس در طول بارداری و پس از آن به خانم باردار خود کمک بکنند:

1-در کارها و امور منزل به خانم خود کمک کنید:

بسیاری از خانمهای باردار تلاش می کنند تا قبل از به دنیا آمدن نوزاد تمام کارهای خود و امورات مربوط به نوزاد را انجام دهند. خانمهای باردار تصور می کنند قبل از زایمان و شروع مرخصی های زایمان باید تمام کارها از قبیل تمیز کردن خانه، کارهای مربوط به نوزاد را انجام داده و این به این علت است که پس از ورود نوزاد وقتی برای نظافت و تهیه لوازم نوزاد باقی نمی ماند.

به آقایان پیشنهاد می شود در انجام امور خانه با خانم خود همفکری کرده بخشی از مسئولیتها و نظافت منزل را به عهده بگیرند و به خانم خود خاطرنشان کنند که ضرورتی برای انجام تمام این کارها نیست.

ما نیز به خانمهای باردار پیشنهاد می کنیم به خودتان فکر کنید. به خاطر داشته باشید پس از به دنیا آمدن نوزاد، فرصتی ندارید تا آن را به خود اختصاص دهید. بنابراین کتاب بخوانید، در داخل تخت صبحانه خود را میل کنید و برای تفریح به بیرون از منزل رفته و قدم بزنید. فعالیتهایی را که موجب خوشنودی شما می شوند انجام دهید. به خودتان نیز به اندازه نوزادتان اهمیت دهید.

2-ساعاتی از وقت خود را به همسر خود اختصاص دهید:

مردان باید تلاش کنند تا ساعات زیادی را به همسر خود اختصاص داده و از او درباره عواطف و احساساتش سوال کنند. از همسر خود بخواهید درباره مشکلات و نگرانیهایش برای شما صحبت کند. او را به تعطیلات برده و چند روزی را در یک مکان آرام و به دور از هیجانات سپری کنید. سعی کنید تا رابطه خود را قبل از به دنیا آمدن نوزاد با همسر خود قوی تر کنید.

3-کنترل کردن استرس زن باردار: اجازه ندهید تا نا امیدی در زندگی شما رخنه کند. پدر آینده می تواند زمانی که از سر کار به منزل برگشت همراه با خانم خود به بیرون از منزل رفته و اوقات خوبی را برای او فراهم کند. در داخل منزل نیز فضایی را به وجود آورید تا خانم باردار بتواند با آرامش استراحت کرده و ساعتی از روز را به خوبی بخوابد.

مردان باید مواظب تغذیه خانم باردار باشند. از همسر خود بخواهید تا در طول روز دقایقی را به ورزش کردن اختصاص دهد. یکی از ورزشهایی که باعث کاهش استرس در زن باردار می شود، ورزش یوگا است.

گردآوری و ارسال : نسترن بلک شاهی-کارشناس ارشد راهنمایی و مشاوره

علیرضا صدیق منش
علیرضا صدیق منش
خانه توانمندسازی صدیق منش ، بنیان گذار علیرضا صدیق منش ، روانشناس مثبت نگر ، توانمندسازی فردی ، رابطه عاطفی ، والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *